Ga naar inhoud

Van idee tot project

Jouw wens voor de buurt is duidelijk. Maar hoe zet je jouw idee om in een concreet project? Een projectplan kan daarbij handig zijn. Daarmee maak je voor jezelf niet alleen alles duidelijker, het helpt ook bij het betrekken van buurtbewoners, het aanvragen van vergunningen en bij de financiering.

Van idee tot project

Jouw wens voor de buurt is duidelijk. Maar hoe zet je jouw idee om in een concreet project? Een projectplan kan daarbij handig zijn. Daarmee maak je voor jezelf niet alleen alles duidelijker, het helpt ook bij het betrekken van buurtbewoners, het aanvragen van vergunningen en bij de financiering.

Je hebt een goed idee. En nu?

Of het nou gaat om een voedseltuin, een nieuwe speeltuin of een terugkerende ontmoetingsactiviteit: het is belangrijk dat er zoveel mogelijk buurtbewoners achter jouw idee staan. Betrek ze daarom al in een vroeg stadium bij jouw plannen en inventariseer de behoefte in jouw buurt. Misschien levert dat ook wel heel mooie aanvullende ideeën op!

Een goed begin is het halve werk. Maak een plan van aanpak!

In jouw projectplan omschrijf je onder meer voor wie jouw project is, wat je wilt bereiken en wat daarvoor nodig is. Een paar praktische tips:

Maak een terugtelplanning

Wanneer wil jij graag dat het project gerealiseerd is? Maak op basis van de gewenste startdatum een terugtelplanning. Leg jezelf daarbij tussentijdse deadlines op. Zo weet je zeker dat je op schema blijft lopen!

Maak een SWOT-analyse

Maak een SWOT-analyse van jouw project en de directe omgeving. Met zo’n analyse maak je inzichtelijk waar kansen liggen en welke punten om extra aandacht vragen.

Breng in kaart wat je nodig hebt

Breng in kaart wat je nodig hebt en hoe je dat mogelijk wilt maken. Denk aan geld, helpende handjes en materialen. En maak jouw ideeën visueel. Zo wordt het voor anderen duidelijker wat jij in jouw hoofd hebt.

Begroting

Een meerjarenbegroting laat zien of jouw idee financieel haalbaar is. Kijk welke fondsen je kunt aanschrijven of er subsidie- en sponsormogelijkheden zijn en wat je als buurt samen kunt inzamelen. Neem in je begroting op welke fondsen je aanschrijft, wat je vraagt en welke donaties er al toegekend zijn. Denk ook na over wat je gaat doen als donaties níet toegekend worden.

En zijn er offertes beschikbaar? Lever deze aan wanneer je ergens om een financiële bijdrage vraagt. Hou ook rekening met de inzet van vrijwilligers. Vrijwilligersuren kun je namelijk in een begroting opnemen als besparing op de kosten.

Vergunningen en andere afspraken

Wil je iets veranderen in de openbare ruimte? Dan heb je hiervoor toestemming nodig van de gemeente. Maar misschien heb je ook wel een andere locatie op het oog en moet je daarvoor met eigenaren om tafel. Zorg altijd voor akkoord van de gemeente of de eigenaar van de grond of de locatie, vóórdat je geld gaat inzamelen.

Financiering voor jouw project

Belangrijk voor jouw project is ongetwijfeld het binnenhalen van financiële middelen. Schrijf je fondsen aan? Onderbouw dan goed in jouw plan hoe jouw project aan deze voorwaarden voldoet. Heb je donaties ontvangen? Dan is het tijd om de handen uit de mouwen te steken! Het is slim om zoveel mogelijk vast te leggen. Denk aan het maken van foto’s en video’s, maar ook aan het bewaren van bonnetjes en het noteren van afspraken. Dit kun je dan later als verantwoording richting fondsen gebruiken.

Idee pitchen

Moet jij jouw idee pitchen? Tijdens een pitch presenteer je jouw idee zo kort en bondig mogelijk. Denk vooraf goed na over wat de ander wil weten. Combineer dat met wat jij graag wil vertellen. Zorg dat je enthousiast bent, een helder verhaal hebt en bereid je voor op vragen.

Klaar om samen aan de slag te gaan?

Heb jij een briljant idee waarmee jij jouw buurt fijner of veiliger maakt? Doe jij dit samen met jouw buren en kan iedereen in de buurt ervan profiteren? We horen jouw idee graag! Doe de projectcheck en ontdek of we een match zijn.

Doe de projectcheck

Cookies – Jouw voorkeuren

{{message}}

{{category}} {{description}} {{status}}
Analytische cookies{{category_analytics_description}}
Marketing cookies{{category_display_ads_description}}
Personalisatie cookies{{category_personalization_description}}