17 juni 2026
Arboretum in Assen brengt mensen samen tussen bomen uit Amerika, Azië en Europa

Ruim 750 soorten uit Amerika, Azië en Europa; zoveel verschillende bomen en struiken moet het arboretum in Assen over een paar jaar hebben. De bomentuin aan de rand van de stad is een verzameling van bijzondere bomen uit drie werelddelen. Het arboretum trekt dagelijks vele wandelaars aan, die aan de hand van QR-codes meer over de bomen kunnen ontdekken.
Het arboretum heeft daarmee zowel een recreatieve, als educatieve functie. “Mensen kunnen hier meer leren over de verschillende bomen en struiken. Voor kinderen hebben we een speciale speurtocht, ook met QR-codes”, vertelt Henk Zwaving enthousiast. Henk is als penningmeester al ruim twintig jaar bij de bomentuin betrokken.
Het arboretum is afhankelijk van donaties en giften. Ook kunnen mensen er een boom adopteren. “Dat kan bij bijvoorbeeld een geboorte, een 25-jarig huwelijk of ter herinnering aan iemand”, legt hij uit. “Bij de boom komt dan een bordje met een zelfgekozen tekst.”
Hoe is dit idee ontstaan?
“Het idee voor het arboretum ontstond ergens eind jaren 90. In 2000 werd de stichting opgericht en in 2004 is begonnen met de aanleg. Ieder jaar worden er bomen en struiken uit het beplantingsplan toegevoegd. Het arboretum is ruim 20 hectare groot. Er zijn ook veel zeldzame boomsoorten te vinden. Er wordt geprobeerd zoveel mogelijk de originele, echte soorten te gebruiken.
We zijn een stichting met relatief weinig middelen en dit soort bomen zijn erg duur. Daarom zoeken we jaarlijks partners. De 300 bomen en struiken die we in het najaar van 2025 en voorjaar van 2026 hebben geplant, zijn gefinancierd door het Univé Buurtfonds.”
Hoe reageren buurtbewoners?
“We krijgen veel te horen dat mensen hier heel graag wandelen. We zien ook altijd auto’s staan op de parkeerplaats. Ook (toekomstige) hoveniers komen hier graag, om meer te leren over de minder bekende bomen en struiken.”
Wat zijn jullie (toekomst)plannen?
“Deze zomer gaan we de pagode vervangen. Ook gaan we verder met het voltooien van het beplantingsplan. We moeten nog ongeveer 885 bomen en struiken planten om de plantlijst compleet te maken en alle bosvakken zo goed mogelijk op te vullen. We zitten nu in de fase dat de bomen en struiken die we nodig hebben steeds zeldzamer worden en dus lastiger te verkrijgen. We verwachten dat we nog zo’n 4 tot 5 jaar nodig hebben om het beplantingsplan helemaal af te ronden.”
Hoe kijken jullie terug op de ondersteuning van het Buurtfonds?
“We kijken terug op een heel positieve ervaring. Ik heb de aanvraag gedaan via FindNFund. Dat was nieuw voor mij, dus even wennen. Nadat ik de aanvraag had gedaan ging het heel snel. Ik kreeg al vlug een reactie en daarna ook de toezegging. Het werd vlot afgehandeld!”
Deel dit bericht