Naar hoofdinhoudNaar hoofdnavigatieNaar footer

16 juni 2026

Buurttuin De Heeze: een mooie, groene ontmoetingsplek

In de buurttuin in woonwijk De Heeze in Apeldoorn kunnen buurtbewoners tegen een vrijwillige bijdrage groente, fruit en kruiden plukken. De buurttuin wordt volledig onderhouden door vrijwilligers uit de wijk. Na dertien jaar was de tuin toe aan een renovatie: “Het is echt een mooie, groene ontmoetingsplek.”

De buurttuin is zo’n 600 vierkante meter groot. Naast bakken met groente, fruit en kruiden, zijn er ook twee kleine boomgaarden te vinden. “Het is echt een buurttuin voor en door de buurt”, vertelt medeoprichter Martin Heinen. “Buurtbewoners kunnen er tegen een vrijwillige bijdrage voedsel halen. Het geld dat zo binnenkomt gebruiken we om zaden, planten en mest te kopen.”

De ‘meewerkend voorman’ vertelt er graag meer over:

Hoe is dit idee ontstaan?

“De plannen zijn ontstaan in 2012. Bij het woonzorgcentrum in de wijk lag een grasveld. Bewoners hadden aangegeven dat ze er graag een tuin zouden zien. Eén van de vrijwilligers van het woonzorgcentrum kwam toen op het idee voor een buurttuin. Ze kwam bij mij aan de deur, omdat ze wist dat ik groene vingers had. Het leek me wel wat. We hadden al snel een clubje van zo’n zes mensen bij elkaar. We zijn in gesprek gegaan met de gemeente en de beheerder van het gebouw. Iedereen was enthousiast.

Daarna zijn we op zoek gegaan naar partners voor financiering, hebben we meegedaan aan fotowedstrijden en hebben we bijvoorbeeld een pannenkoekendag georganiseerd. Bij de start zijn we gaan werken met houten bakken, zodat mensen die minder mobiel zijn ook makkelijk kunnen oogsten en plukken.

Deze bakken waren inmiddels aan vervanging toe. Daarvoor hebben we een aanvraag gedaan bij het Univé Buurtfonds. Vlak daarna kwamen we in gesprek met de gemeente. Een medewerker vertelde dat we in aanmerking kwamen voor Apeldoorns hout, omdat het openbare grond is. De bijdrage die we van het Buurtfonds kregen hebben we toen – in overleg – gebruikt voor andere zaken die we nog nodig hadden. Denk aan schroeven, foliedoek, kisten voor het opbergen van gereedschap, biologisch compost en meststoffen en plantenbakken.”

Hoe reageren buurtbewoners?

“De buurttuin is echt een mooie, groene ontmoetingsplek geworden. Eigenlijk is dat nog veel belangrijker dan de oogst. Iedere vrijdagochtend zijn we er om koffie te drinken. Ook bewoners van de wijk of het woonzorgcentrum komen dan langs. Het is een heel sociale plek. Door de jaren heen, heb ik zo steeds meer mensen uit de buurt leren kennen.”

Wat zijn jullie (toekomst)plannen?

“We hebben de grootschalige renovatie nu gehad. We willen vooral op deze voet verdergaan.”

Hoe kijken jullie terug op de ondersteuning van het Buurtfonds?

“De aanvraag ging via FindNFund. Daar heb ik me wel even in moeten verdiepen. Het contact ging goed. Het is fijn dat je voor een aanvraag geen vereniging of stichting hoeft te zijn.”

Deel dit bericht